До законопроекту про науку від 21.06.13

Збереження… чи розвиток наукового потенціалу?

«Эксперт – человек, который знает все больше и больше о все меньшем и меньшем, пока не будет знать абсолютно все абсолютно ни о чем.» (Николас Мюррей Батлер, 1862-1947, американский публицист, просветитель и политик)

Чому мені здавався важливим аналіз саме цього законопроекту – Держінформнауки від 21.06.2013? На те були три головні причини.

По-перше, винесення підсумкового варіанту законопроекту змін до базового закону про науку сталось у стислі терміни – Указ Президента України від 12.03.2013 №128, розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2012 №780. Перший етап – формування урядового порядку денного, що свідчить по те, що ситуація стає нетерпимою і потребує дій з боку влади.

По-друге, ймовірність прийняття законопроекту у такому вигляді є дуже високою, виходячи із попереднього схвалення нових, прогресивних норм, присвячених удосконаленню системи фінансування наукової, науково-технічної діяльності в Україні. Як з боку влади, так і з боку офіційної наукової громадськості. Другий етап – вироблення альтернатив політики, які є здійсненними за всіма критеріями.

По-третє, на тлі політико-економічної нездатності чинної влади досягти прогресивних змін у суспільному розвиткові України, збільшення певних можливостей інституційного розвитку для вітчизняної наукової сфери має створити видимість політичних дій, спрямованих на реформування цієї сфери. Третій етап – наявність політичної ситуації, сприятливої до дій.

Тобто, активізація таких реальних факторів, як “проблема–політика–політична ситуація”. Тому, із прийняттям цього законопроекту прочиняється так зване “вікно можливості” – сприятливий момент для розробки і ухвалення нової державної політики у сфері науки.

З урахуванням суспільної необхідності у внесенні змін до законодавчих засад здійснення наукової і науково-технічної діяльності в Україні, законопроект від 21.06.13, підготовлений Дежінформнауки є досить ґрунтовним документом, що претендує на нову редакцію базового закону про науку. Хоча, офіційно названий як внесення змін до закону. Навіть за текстового обсягу у 12971 слів, законопроект “важчий” в 1,23 рази від чинного закону (10468 слів – у текстовому редакторі Microsoft Word).

Законопроект містить зміни та доповнення до 34 із 47 статей чинного закону про науку, а також до преамбули. Текстовою частиною законопроекту пропонується  понад 165 доповнень та текстових змін до законодавчих норм. До базового закону пропонується внести 8 нових статей, виключивши статтю про інноваційну діяльність…

Громадське обговорення над цим законопроектом мало тривати протягом одного місяця згідно законодавству, проте…

  1. …як повідомляли модератори професійних соціальних мереж, інформаційне сповіщення про початок цієї, законної, процедури з’явилось на офіційній веб-сторінці Держінформнауки лише 3-4 липня;
  2. …перші “позитивні” відгуки від “експертів” на офіційних порталах Кабмину, МОНу та Держінформнауки з’явились вже 7 липня;
  3. …на сторінці Громадське обговорення “центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері наукової і науково-технічної діяльності” й досі (25 липня 2013 року) немає граничного терміну завершення обговорення. Хоча, для деяких інших документів – є.

Про що ж це свідчить? — про те, що

…триває тенденція формалізації виконання норм законодавства щодо відкритості та доступності законотворчої діяльності;

…найважливіші для сучасного суспільного розвитку та визначення майбутнього України проекти законодавчих та нормативно-правових актів обговорюються похапцем, аби уникнути можливої професійної обструкції щодо неоднозначності запровадження окремих законодавчих норм;

…експертне середовище звужується до все менших розмірів (немає розмаїття думок – обмаль творчих ідей), оскільки (офіційно) за 3-4 дні можна винести узагальнену оцінку, аж ніяк не обґрунтовані пропозиції щодо законодавчих норм…(див. думку Н.М. Батлера)

Як підсумок, узагальнені оціночні судження.

Власне, сам законопроект не справляє враження цілісного документу та не відображає тенденцій до проведення реформ у сфері наукової і науково-технічної діяльності в Україні в найближчий час. Головною ідеєю (не метою) представленого до обговорення законопроекту про наукову і науково-технічну діяльність в Україні є … збереження, не розвиток наукового потенціалу.

Тому, доцільним, було би “виставити” оновлений законопроект ще раз на громадське обговорення з урахуванням попередніх змін чи, навіть, підготовка нового законопроекту про державну науково-технологічну політику в Україні!

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Google Plus

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscribe without commenting